Истражување: Платите и додатоците во јавните универзитети во Северна Македонија: како се регулираат?

Форумот за образовни промени го објави истражувањето „Платите и додатоците во јавните универзитети во Северна Македонија: Како се регулираат?“, на авторот Ардит Рамадани. Ова истражување фрла светлина врз тоа како се уредуваат платите на наставниот и ненаставниот кадар во јавните универзитети со средства од државниот буџет, како и врз функционалните додатоци што ги добиваат ректорите и деканите.

Високото образование е јавно добро, кое се финансира од парите на граѓаните и од џебот на студентите. Само во последните четири години, Владата на Северна Македонија има издвоено 18,5 милијарди денари од јавни средства за финансирање на јавните и јавно-приватните универзитети.

Академскиот и менаџерскиот кадар на јавните универзитети ги имаат едни од највисоките плати и додатоци во јавниот сектор. Академскиот кадар ја добива основната плата од Министерството за образование и наука. Висината на платата се базира на коефициентот утврден претходно од Владата на Северна Македонија, преку последниот Колективен договор, кој е потпишан во 2023 година и е инкорпориран во Законот за високо образование. Сепак, основната плата не е конечна, бидејќи некои универзитети доделуваат и дополнителни додатоци за академскиот кадар, во зависност од академската титула. Тие исто така имаат право да добијат дополнителни надоместоци за учество во различни комисии, менторства и слични активности.
Како раководство на универзитетот или академски менаџерски кадар обично се нарекуваат ректорите, проректорите, деканите и продеканите на факултетите. Покрај платата, имањето раководна позиција на јавен универзитет во Северна Македонија носи многу други придобивки. Затоа, ако се погледне историјата на ректорите низ годините на јавните и на јавно-приватните универзитети, ќе се види дека голем дел од ректорите тешко ја напуштаат ректорската функција, па обезбедуваат за себе од 2-3 мандати на оваа позиција.
Високото образование во Северна Македонија не е бесплатно, па така студентите плаќаат разни трошоци за секој семестар. И покрај ова, финансиската транспарентност на јавните и јавно-приватните универзитети остава многу да се посакува. Оттука, проценивме дека е потребно да се истражува како се доделуваат платите и надоместоците за раководните кадри на универзитетите, колку се овие надоместоци и кој ги одредува.
Истражувањето е спроведено целосно врз основа на анализа на закони, прописи, колективни договори и други потребни документи. Поради ниското ниво на транспарентност, повеќето од потребните документи не се објавени на веб-страниците на универзитетите. Истражувачот за наставниот кадар пресметал само основна нето плата, без додатоците за стаж што изнесуваат 0,5% за секоја завршена година, а најмногу до 20%, како и надоместоци за учество во комисии, менторства и слично. Од друга страна, за пресметка на месечните нето приходи на ректорите, истражувачот ги вклучил и функционалните додатоци, кои се исплаќаат од сопствените средства на универзитетот.

Related articles

This website is supported and funded by the National Endowment for Democracy and European Endowment for Democracy. This website reflects the views only of the author, and neither the National Endowment for Democracy can be held responsible for any use which may be made of the information contained therein .